IUSTITIA 2-3(48)/2022
Temat Numeru
- Marsz Tysiąca Tóg dwa lata później. Suwerenność i praworządność – rola sądów po pandemii COVID-19
- Katarzyna Gajda-Roszczynialska, Krystian Markiewicz, José Igreja Matos, Duro Sessa, Filipe Marques, Tamara Trotman, Eva Wendler, Grzegorz Borkowski, Dorota Zabłudowska, Iryna Izarowa, Dr Serhii Kravtsov, Joseph Nadeau
- Niniejsze opracowania stanowią zbiór wystąpień, które miały miejsce na międzynarodowym webinarium: The March of Thousand Gowns two years later. Sovereignty, integrity and rule of law – the role of the courts in post-pandemic era, które odbyło się 30.3.2022 r. Organizatorami webinarium byli: Stowarzyszenie Sędziów Polskich Iustitia, Europejske Stowarzyszenie Sędziów, Europejskie Stowarzyszenie Sędziów Administracyjnych, Światowe Stowarzyszenie Sędziów, Judges for Judges, Stowarzyszenie MEDEL oraz Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Wymiarem Sprawiedliwości Uniwersytetu Śląskiego.
czytaj dalej
Prawo ustrojowe
- Niezależność sędziowska a trudności zyskiwania społecznego zaufania
- Ewa Łętowska
- Gdyby niezależność trzeciej władzy zależała tylko do tego, co deklaruje Konstytucja (jak w to zdaje się wierzyć wyżej cytowany były minister sprawiedliwości) – nie mielibyśmy kryzysu dotyczącego praworządności, tak w stosunkach wewnętrznych, jak i z UE. Nie byłoby także kilkudziesięciu spraw zawisłych i zakończonych niekorzystnymi dla Polski wyrokami TSUE i ETPCz3. Konstytucja, jak zresztą w ogóle teksty normatywne, jest regulacją abstrakcyjną i potencjalną. Akt abstrakcyjny konkretyzuje się sytuacyjnie i urzeczywistnia z momentem jego zastosowania. Nawet więc, jeśli sama Konstytucja – jako akt abstrakcyjny i potencjalny jest w porządku, nie będzie to wystarczającą przesłanką wniosku, jaki wyprowadzono w cytowanym na wstępie wywiadzie.
czytaj dalej
Prawo ustrojowe
- Rola sądów w przestrzeganiu prawa do rzetelnego procesu w postpandemicznej rzeczywistości
- Krystian Markiewicz
- Konieczne jest określenie i zdefiniowanie nowej normalności po pandemii tak, aby nie stracić skokowego rozwoju poprzez kryzys, a zarazem zaproponować konieczne korekty, tak aby zostało zachowane prawo do sądu w demokratycznym państwie prawa. Warunkiem wstępnym nowej normalności jest przywrócenie stanu praworządności
czytaj dalej